Jak zbudować most kulturowy za pomocą uczniowskich pasji?
How to build a cultural bridge with students’ passions?
W ramach projektu Erasmus+ I LO im. Marii Skłodowskiej-Curie współpracuje ze szkołą w Portugalii z miejscowości Aveiro oraz ze szkołą we Włoszech z miejscowości Civita Castellana.
Głównym celem tegoż projektu jest wymiana uczniowskich doświadczeń związanych z ich zainteresowaniami i pasjami, zaprezentowanie się, a przez to także zaprzyjaźnienie, poznanie krajów swoich rówieśników oraz doskonalenie różnych umiejętności, między innymi posługiwania się językiem angielskim, który stanowi płaszczyznę porozumienia zarówno uczniów, jak i nauczycieli.
Od września 2019 r. trwał proces wzajemnego poznawania się Polaków, Portugalczyków i Włochów poprzez media. Organizowane były wideokonferencje, przygotowywane prezentacje i filmy, odbywały się spontaniczne rozmowy w mediach społecznościowych. Czas do pierwszego spotkania “na żywo” wypełniały zatem liczne, zaplanowane wcześniej, wspólnie zadania.
2 lutego 2020r. grupa Polaków z I LO w Ostrzeszowie i Włochów z Civita Castellana wylądowała na lotnisku w Porto, by odbyć ostatni etap podróży do Aveiro nad Oceanem Atlantyckim. Przywitana serdecznie przez młodzież, dyrektora Vitora Marquesa, burmistrza Ribau’a Estevesa oraz koordynatora wymiany ze strony portugalskiej – Marię Jose Dias rozpoczęła realizowanie programu pobytu w Aveiro. Był on bogaty w warsztaty, odwiedziny w domach Portugalczyków oraz zwiedzanie regionu i poznawanie jego obyczajów. Grupie z Ostrzeszowa towarzyszył pan Dyrektor Michał Błoch, który przyglądał się funkcjonowaniu szkoły w Portugalii oraz pracy Dyrektora Marquesa.
Młodzież powróciła do Ostrzeszowa pełna pozytywnych emocji i wrażeń. Związane one były z doskonałą organizacją pobytu w Portugalii, a przede wszystkim z otwartością i gościnnością gospodarzy. Wspólne przedsięwzięcia, zadania projektowe realizowane w Aveiro i malownicze pejzaże można podziwiać oglądając filmy i zdjęcia w mediach I LO.
Kolejne spotkanie młodzieży będzie zależało od sytuacji pandemicznej. Młodzież jednak utrzymuje kontakt wirtualny i tą drogą realizuje kolejne zadania projektowe.