Problem wykluczenia komunikacyjnego był tematem konferencji prasowej, która odbyła się wczoraj (24 czerwca) w Starostwie Powiatowym w Ostrzeszowie z udziałem senator Ewy Mateckiej.
Uczestnicy konferencji omawiali przyczyny wykluczenia komunikacyjnego (głównie likwidacja struktur PKS w różnych częściach kraju), wpływ wykluczenia komunikacyjnego na rozwój społeczności lokalnej (problemy z dojazdem do szkół i zakładów pracy itp.), możliwości przywrócenia przez samorządy połączeń likwidowanych przez PKS (przykład powiatu ostrzeszowskiego) oraz potrzebę nowych uregulowań prawnych związanych z dystrybucją środków przeznaczonych na likwidację wykluczenia komunikacyjnego.
W związku z likwidacją PKS, z problemem zapewnienia publicznego transportu zbiorowego muszą zmierzyć się samorządy.
Samorząd powiatowy w Ostrzeszowie wypracował rozwiązanie oparte na współpracy ze wszystkimi gminami powiatu – powiat byłby głównym organizatorem publicznego transportu zbiorowego, a samorządy gminne uczestniczyłyby w przedsięwzięciu jako podmioty wspierające. Piszemy o tym rozwiązaniu w trybie przypuszczającym, ponieważ wszystko zależy od decyzji wojewody w sprawie dofinansowania z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych.
Dopłata do wozokilometra z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych wynosi w tej chwili 3 zł (przed pandemią wynosiła 1 zł). Powiat ostrzeszowski potrzebowałby na realizowanie publicznego transportu zbiorowego 1,5 mln zł, z czego 10% pokryłyby samorządy gminne i samorząd powiatowy w proporcji 50/50.
Pierwsze przewozy autobusowe mają ruszyć już w lipcu, a w pełnym wymiarze – 1 września. Docelowo zostanie uruchomionych 30 linii, dzienny plan przebiegu to ponad 2000 km. W tej chwili trwają uzgodnienia w sprawie usytuowania stanowisk przystankowych. W konferencji prasowej uczestniczyli i na pytania dziennikarzy odpowiadali: senator Ewa Matecka, starosta Lech Janicki, wicestarosta Zofia Witkowska oraz kierownik Wydziału Komunikacji Starostwa Powiatowego Sławomir Gajewski.